Petra Liuski

Ingen fler förlossning tack! (obs – lite halvvarning för känsliga)

3 kommentarer

blomma rosa

Nej, det lockar inte med ytterligare en förlossning. Den senaste ligger alltför nära i tid och minne. Med Jonah gick det relativt fort för åtta år sedan – det handlade om mindre än en och en halv timma från avfärd hemifrån. Ingen bedövning hanns med och det blev lite tumult där mitt i natten då det skulle till att födas fastän jag bara skulle in och få något att ”sova på” för att sedan komma in dagen därpå, utvilad. Men icke. Han skulle se världen och det snabbt.

Med detta i åtanke har vi under den här graviditeten sagt att vi ska vara förberedda på att det kan gå snabbt. Vi har skämtat och sagt att det precis som senast inte behöver skrivas födelseplan eller packas musik och fika. Att vi har tur som bor nära förlossningen (bara 1,5 km) Men givetvis hoppades vi att det skulle ske under mer normala förhållanden den här andra gången, och att jag skulle hinna få bedövning och känna att jag hade lite mer kontroll.

Då det väl var dags blev det precis som läget vi skämtat om. Värkarna tilltog ytterst oregelbundet och snabbt hemma och precis då vi skulle iväg gick vattnet – och det var skarpt läge direkt. På något sätt lyckades jag ta mig in i bilen och Krille körde så fort det gick på hala vägar medan jag pustade och skrek åt honom att köra fortare och ”barnet kommer NU”. Jag var faktiskt övertygad om att vi skulle föda i bilen och kände paniken komma mitt i allt adrenalinpåslag. Men vi hann fram, sladdade upp vid ingången och lämnade allt vi hade i bilen. Med mer vatten och kladd flödande tog jag med Krilles hjälp de få stegen till entrén och där fann vi att innerdörrarna var låsta. Ytterligare panik.

Krille började banka på dörren medan jag halvlåg i en stol och kved. Efter några sekunder (kändes som minuter) kom personalen och öppnade. Det tog någon stund innan de förstod att det var skarpt läge men då jag lyckades klämma fram att jag verkligen inte kunde ställa mig upp började de fatta. Då gick det undan och jisses vilken underbar och kompetent personal som tog hand om oss! Snabbt rullades jag in i närmsta rum där kläder slets av och ett kontrollerat kaos bröt ut. Födelseplan och id-handlingar låg i bilen och bedövning var det aldrig tal om – det var bara att sätta igång att krysta. Knappt tio minuter senare föddes vår andra guldklimp, Jesse.

Allt gick fantastiskt bra under omständigheterna och personalens ”så här borde alla föda” gjorde mig lite bättre till mods. (Även om de i samma veva sa att det inte alltid är positivt med hög smärttröskel.) För hur det än var så hade jag tvångstankar just efter förlossningen och flera dagar efteråt – om att föda hemma, i bilen eller i foajén på förlossningen. Om vad som hade kunnat ske om inte min mamma kommit för att sova hos oss just den natten, om vad Jonah gjort om han fortfarande varit vaken och sett allt.  Ja, jag vet att allt gick bra och marginalerna var på vår sida – men ändå.

Med allt detta färskt i minnet känns det inte särskilt lockande med ytterligare barnafödande inom en snar framtid. Och blir det av så lovar jag att jag ska checka in på förlossningen sista veckan av graviditeten för att vara på den säkra sidan.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

3 thoughts on “Ingen fler förlossning tack! (obs – lite halvvarning för känsliga)

  1. Låter inte som det roligaste upplägget, men det kan också ta 2,5 dygn med oavbruten smärta som det tog för mig…inte heller att rekommendera 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

