Petra Liuski

Ge f*n i andras gravidkilon!

4 kommentarer

paus

Vad är det som gör att många är så intresserade av gravidkilon? Jag vet en rad kvinnor som skulle må bättre av att slippa höra om sådant, de har tillräckligt med krav på sig ändå.

Själv har jag fått höra ”Vad stor du är” och ”Hur mycket har du gått upp?” åtskilliga gånger under mina graviditeter. Och efter båda förlossningarna har jag dessutom fått kommentarer i stil med ”Du har ju magen kvar” och givetvis den ständigt återkommande ”Hur många kilon gick du egentligen upp totalt?”.

Jag vet att jag skrivit om det här tidigare, men jag kan för mitt liv inte förstå hur mina och andras gravidkilon kan vara intressanta för någon annan. Personligen har jag aldrig frågat någon om gravidkilon, varken innan jag blev gravid eller efter. För jag bryr mig inte och dessa kilon säger ingenting om någonting. Alla är vi olika och allas kroppar reagerar olika. Dessutom finns det kvinnor som tar illa vid sig av viktprat, som kanske tror att det är fel på deras kroppar och vars självkänsla får sig en rejäl smäll. Lyckligtvis är jag inte en av dem, men visst tog jag åt mig lite under första graviditeten. Nu är jag tryggare i mig själv och skjuter bort alla dumma kommentarer. Faktiskt så har jag också valt att ignorera frågor om min viktuppgång, eller sagt ”det tänker jag inte svara på”.

För visst borde vi i dagens samhälle ha kommit så pass långt att vi VET bättre än att haka upp oss på vikt. Eller? Personligen så vet, och förstår, jag att en kvinnas kropp går igenom en oerhörd process – tänjs, luckras upp och förändras – under en graviditet. Vissa blir sängliggandes, andra kräks flera månader medan ytterligare andra mår toppen. Alla är vi olika. Och det påverkar också hur kroppen förändras rent fysiskt. Självklart blir magen sladdrig och musklerna tappar sin spänst, och några extra kilon fastnar kanske också om man inte är så rörlig. Det är naturligt. Sedan tar det tid, olika för olika kvinnor, att återhämta sig. Fokus ligger på helt andra saker ett bra tag efter förlossningen och det ska det. Det är inte så att vi inte märker degig mage och trånga kläder – vi har bara vett nog att prioritera annat och förstå att var sak har sin tid. Det borde alla andra också inse.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Ge f*n i andras gravidkilon!

  1. Jag måste erkänna att jag aldrig stött på det problemet, men jag kanske bara haft tur?? Det är väldigt skönt att man sluppit de frågorna iallafall!

  2. Jag blir helt paff, kanske för att jag själv inte varit gravid och har barn, över att människor över huvud taget kan fråga sådana saker? Blir så frustrerad på att andra kan haka upp sig på något sånt, särskilt för att det finns mycket annat som dessutom är 100% positivt att prata om och kommentera i och med och efter en graviditet. Har blivit arg varje gång det i tidningar kommenteras över kändisars efter-graviditet-kroppar, men trodde att vanligt folk hade mer vett än så – precis som du säger, varför skulle det angå dem? Och varför blir det ”okej” att fråga om vikten efter en graviditet, för ingen går väl och säger liknande saker åt någon som gått upp i vikt av andra orsaker? Det vore kul att se deras min och höra vad de säger om man svarar på deras frågor med: Och varför undrar du det? =)

    Jag tycker du har bra inställning till det hela och bra inlägg!! =)

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

