Petra Liuski

Jobba? Ja, tack.

6 kommentarer

blockNu svär jag i kyrkan – men faktum är att jag inte kan annat än att vara ärlig mot mig själv. Jag vill börja jobba snart. Och ja, jag vet att det bara är två månader sedan mini kom till världen men jo, jag kan tänka mig att arbeta här framöver (det gör inte att jag älskar honom mindre eller att jag inte vill vara med honom). Jag längtar efter att få bita tag i stimulerande utmaningar och jobba mot deadlines och mål. Jag längtar också efter att få träffa vuxna människor för att inspireras och för att få engagera och hjälpa – göra skillnad helt enkelt. Så oavsett vad kutymen säger, och oavsett hur många förberående blickar jag får, så ska jag tillsammans med maken sy ihop en liten planering sedan får vi se hur allt blir. Först ska jag skriva ner lite funderingar kring ambitioner och visioner – för jag har en tanke. En tanke som är påbörjad 🙂

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

6 thoughts on “Jobba? Ja, tack.

  1. You go girl! Lycka till med planerna!

  2. Klart du ska bejaka din lust att jobba! Det finns massor med lösningar på hur man kan få till det utan att man gör avkall på sitt föräldraskap, närvaron och vardagskontakten med sitt barn. Vad som blir bäst just för dig, dina barn och din familj är det nog bara ni som bäst kan avgöra. Skit i eventuella kutymer!

    Visst jobb tidigt under barnets liv kan faktiskt göra att man i förlängningen kan vara mer närvarande under barnets småbarnsår och kanske t.o.m. hela dess uppväxt dessutom. Jag menar istället för att det blir svart-vitt och man är hemma ”superintensivt” första året för att sedan kanske tvingas ha barnen långa dagar på förskola och fritids resten av uppväxten… Och man förstärker kanske även sin egen ork och lust att vara tillgänglig och närvarande för sina barn rent känslomässigt och mentalt under hela resan – vilket också kan vara viktiga aspekter för anknytningen och tryggheten? Likväl som rent fysisk och rumslig närvaro, alltså.

    Jag tror att vi i Sverige och den tid vi lever i nu har en lite förvrängd syn på vad som leder till en god och trygg uppväxt. Vi räknar i antalet utplockade ”pappa-dagar”, hur länge vi varit föräldralediga på heltid med vårt barn o.s.v., som om det automatiskt visar hur verkligheten för barnet ser ut?

    Själv återgick jag till jobbet redan när J var 6 veckor, för att avsluta projektet jag ledde hos LRF. Jag hade fria händer att jobba ”med kontoret i mobilen” – men många dagar fick lilleman följa med mig någonstans! Antingen in till Umeå (vi bodde då i Flarken) eller på någon konferens eller aktivitetet jag anordnade. Eftersom jag helammade ända tills han var 8,5 mån (han vägrade ta något annat i sin mun inkl flaska eller napp!) så var det ett måste att han följde mig överallt. Men det var aldrig några problem. På avslutningkonferensen i Piteå fick jag dra med mig maken som uppbackning för att ha barnvakt när jag höll i moderatorsrollen – men även det gick ju!

    Sen när han var 9 månader gick jag tillbaka till föräldraledighet på heltid fram till han var 2,5 år, och hade en fantastisk tid full av den bästa utvecklingen med att lära sig gå och prata! Och större delen av hans förskoletid har vi sedan även kunnat hålla nere tiden i barnomsorg och vara flexibla, genom just vårt sätt att jobba. Alla kan naturligtvis inte styra på exakt samma sätt, men det finns ofta mycket mer man kan göra än man tror, för att få en bra helhet som passar alla inom familjen!

    Go for it, Petra! Kart du/ni fixar att få ett härligt, stimulerande och tryggt familjeliv allihopa ändå! 🙂

    kram
    Annika

  3. Jag förstår dig precis här. Om man tycker om sitt jobb (vilket jag tror vi båda gör) är det inget konstigt med att man ibland känner sig understimulerad av att vara föräldraledig. Eller i alla fall som att en väldigt viktig bit av en själv inte kommer till uttryck. Så smid på med planerna bara! Hoppas ni hittar en lösning som passar för er. 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

