Petra Liuski

Utbildad och ambitiös – du får aldrig jobb i Skellefteå

4 kommentarer

wpid-IMG_20111030_175807.jpg

Vad är det för kommentar?! Att man inte skulle kunna få jobb i en stad som Skellefteå. Jag blir förvånad, arg och beklämd då jag hör andra säga att jag inte kommer att hitta arbete då vi flyttat. Har man den inställningen så förstår jag att det inte finns något att hämta – men frågan är om dessa individer egentligen bemödat sig om att undersöka saken närmare.

Jag är fast övertygad om att man kan få sysselsättning på de flesta orter i landet, och alldeles säkert i städerna. Visst finns det färre tjänster som utlyses, men det FINNS jobb att söka och man kan dessutom skapa jobbtillfällen själv.

Under vintern har jag haft lite koll på ams och andra jobbportaler och jag kan intyga att det finns jobb att söka i Skellefteå. Det finns – hör och häpna – till och med intressanta tjänster utlysta! Nej, jag kan inte låta bli att vara ironisk för faktum är att det är naivt och nedlåtande att påstå att bara för att man har en akademisk examen och strävar efter utveckling i sitt arbete så kan man inte jobba i mindre städer. För det är det det här handlar om – att människor i sak påstår att välutbildade och ambitiösa personer inte har något att hämta i Skellefteå. Jag och Skellefteå kommer att motbevisa det, var så säkra. För det finns massor av utrymme för unga målmedvetna individer med driv – se bara till de företag som finns i området, framgångsrika SAIK och till framåtandan i stort. Och det finns dessutom gott om plats för ytterligare fler med examen och ambition.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Utbildad och ambitiös – du får aldrig jobb i Skellefteå

  1. If you’re good at what you do, you’re not going to be without a job for too long, especially not in Skellefteå, so many opportunities. Its all about attitude.

  2. Det finns en viss sanning i att du måste vara född i Skellefteå för att få jobb i Skellefteå..
    Det är nog därifrån citatet kommer..

  3. Vilken underlig kommentar! Får du inte jobb finns det personer som gärna bygger samarbeten med en driven, intelligent och duktig kvinna som dej. Eller kanske jobbar fram något digitaliserat projekt med platsobunden arbetsplats.

    /Agneta

    • Ja – jag slutar aldrig förvånas. Kommentaren är dock inte enbart från en person, utan något jag fått höra från olika håll. Tack för dina ord! Ser fram emot alla möjligheter som kommer att finnas.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

