Petra Liuski

Kvinna – sluta gömma dig bakom kudden!

4 kommentarer

Hur framställer du dig och din kropp då du sitter ner till exempel vid fikabordet på jobbet? OK – lite luddigt ställd fråga. Vad jag menar är att jag ser så många kvinnor som då de sitter ner och ska äta mat, fika eller bara vara liksom tappar bort sin identitet i och med sittandet. Låt mig utveckla – då man står kan man sträcka på sig, dra bak axlarna och dra in magen, ganska lätt visar man en säker och trygg hållning. Men sittande…

Sittandes tar många kvinnor en kudde och gömmer sig bakom genom att man lägger den för magen och kramar om den såsom det vore en livboj. Eller så sjunker de ihop i ett hörn i en soffa och drar koftan hårt runtom sig för att skapa en skyddande kokong att gömma sig i. Kvinnor i alla åldrar sitter och drar och sliter i tighta toppar och byxor för att få bilringar och vanliga normala magar att på ett mirakulöst sätt försvinna. Axlar dras ihop, armar fälls i kors över mage och byst. Vi knyter ihop oss som små osäkra bollar, redo för ett angrepp men utan försvar – endast sökandes skydd bakom tyg och inredning. Sluta med det!

Har ni sett män krama kuddar då de ska fika, linda in sig ett extra varv i sina kläder eller krypa ihop bakom korslagda armar? Jag kan inte erinra mig att jag gjort det. De lutar sig bakåt, tar plats och öppnar upp kroppsspråket. Ok – vissa går till överdrift i det också, men ni förstår vad jag menar. Inte konstigt att de och de kvinnor som lärt sig tricket – blir de man lyssnar till mest. Eller hur?

Jag brukar nästan alltid rätta till linningen på byxorna eller kjolen så att de hamnar ovanför ”bullen” på magen. Jag inbillar mig att jag göra det för att det är skönare så, men faktum är att det också är för att inte min lilla degklump ska hänga över linningen. Men vad hade det spelat för roll – egentligen?

Hur gör du?

Bild: petra.livskick.nu

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 tankar om “Kvinna – sluta gömma dig bakom kudden!

  1. haha, jag tänker som Johanna=P Men lite dumt är det ju, alla har det så varför gömma? Men ja, det är som sagt lite obekvämt=P

  2. Fniss…. Klart man ”fixar till” lite, det ÄR obekvämt när degen hamnar utanför linningen – inte för att det spelar någon roll, men det känns faktiskt bättre om man stoppar in den lite. 😉

Kommentera gärna, det uppskattar jag!