Petra Liuski

Ytterligare utmaning framkallar jävlaranamma

10 kommentarer

Denna morgon har tillägnats rensning och rationalisering. Det handlar om utgifter och intäkter. Som det ser ut just nu kommer jag inte att få någon retroaktiv ersättning för mina snart fyra månader som sjukskriven. Och föräldrapenningen hamnar på lägsta nivå. En hård smäll, det är vad det inneburit för mig personligen. Mest för att det var så oväntat och idiotiskt motiverat av byråkratins Sverige.

Hur som helst så är det inte mycket att göra i dagsläget än att tänka om och se till att vardagen fortsätter fungera. Jag har klarat mig på lite och ingenting tidigare som ensamstående, men det är lika fullt en jobbig omställning. Nu har vi ju dessutom nytt radhus och relativt ny bil och dessa två poster äter upp nästan allt vi kommer att ha i intäkt. Utöver det är det en del saker som inte går att påverka, men vissa utgifter kan man strypa helt. Sagt och gjort. Idag har jag sagt upp avtal åt höger och vänster – ni vet tidningsprenumerationer, Spotify Premium och Storytel mm. Sedan har jag ändrat telefonabonnemang för att kapa lite kostnad, och kontaktat diverse olika instanser för att höra hur det ser ut med dispens för avgifter under föräldraledighet med lägsta ersättning. Pjuh! Snacka om effektiv förmiddag.

Sist och slutligen har jag gjort matsedel och handlat utifrån den. Känner mig som en idog husmor utan dess like, kan jag intyga. Nu fattas bara att jag ska sätta mig och laga lite kläder och skura golv 😉

Skämt å sido – faktum är att det känns skönt just nu. Bitterheten och besvikelsen över att ekonomin fått sig en törn för en period finns kvar, men de har fått sällskap av lite jävlaranamma och vilja att klara av det här.

Så bring it on!

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

10 tankar om “Ytterligare utmaning framkallar jävlaranamma

  1. Jag delar dina inlägg i flera kanaler. Mitt sätt att sprida… Och jag hoppas att något händer. Har själv AB … och har inte råd att ”sjukskriva” mig, men det problemet har hittills varit litet, jämfört med ditt. Kram

  2. Gratulerar till återvunnen energi.

  3. Underbar inställning i ett trist byråkratiträsk! Men HUR ska du klara dig utan Storytel?! Önska dig i present, kanske?

  4. I motgången prövas vi, och tro mig man går alltid starkare ur den. Vi som är ‘NeverGiverUpper’ vi kämpar på och sköter våra kontakter, and ra släpper allt och övertrasserar sin egen kredit, både ekonomisk och som individer. Och man undrar bara vad finns kvar. Så Hejja på dig min vän, du kommer att gå segrande ur detta! Kram

  5. Trist att höra, men skönt att du ändå känner lite jävlaranamma ”nu ska vi fixa det här”! Heja dej!

    Har du funderat kring att jobba lite under föräldraledigheten? Tänkte du som har eget kanske kan ha något uppdrag som går att sköta medan bebisen sover? Tänker på min mamma som hade med min lillebror på jobbet när han var liten! Hon hade barnvagn som han sov i, babysitter att sitta och gunga i och några leksaker. Visst var det inte lika lugnt som annars, men det fungerade!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!